جامعه

خاص‌ترین الماس‌های جهان | گنج تهران در میان درخشان ترین های دنیا

مدتی پیش، «موکگویتسی ماسیسی»، رئیس‌جمهور کشور بوتسوانا از سنگین‌ترین الماس جهان در ۱۰۰سال اخیر، پرده برداشت. این جواهر تازه‌ کشف شده که به اندازه یک کف دست است، در حدود ۲هزار و ۴۹۲ قیراط وزن دارد.

همشهری‌آنلاین – سیدسروش طباطبایی‌پور: شرکتی کانادایی که این الماس ارزشمند را با کمک فناوری ایکس کشف کرده، تخمین می‌زند این جواهر بیش از ۴ میلیون دلار ارزش داشته باشد.

بد نیست بدانید بیش از ۸۰ درصد از زمین‌های کشور بوتسوانا را صحراهای خشک دربرگرفته و به همین دلیل، جمعیت ۲میلیون و ۵۰۰ هزارنفری این کشور جنوب آفریقا، تا قرن پیش با فقر دست و پنجه نرم می‌کردند، اما حالا و در قرن جدید و به برکت کشف معادن الماس، این کشور رشد اقتصادی قابل‌توجهی را تجربه کرده است. این جواهر قیمتی، دومین الماس از نظر وزن در سیاره زمین است.

بیش‌تر بخوانید:

روی ماهِ ماه!

کولینان؛ بزرگ‌ترین الماس جهان!

در سال ۱۹۰۵میلادی، بزرگ‌ترین الماس جهان به وزن ۳هزار و ۱۰۶قیراط در دل معادن الماس آفریقای جنوبی کشف شد. این الماس که «کولینان» نام گرفت، حالا به ۹قسمت کوچک‌تر تقسیم شده و به‌ترتیب وزن، از کولینان یک تا کولینان ۹ نامگذاری شده است. برخی می‌گویند این الماس‌ها در جواهرات سلطنتی کشور انگلستان مثل تاج پادشاه به‌ کار رفته است.

خاص‌ترین الماس‌های جهان | گنج تهران در میان درخشان ترین های دنیاخاص‌ترین الماس‌های جهان | گنج تهران در میان درخشان ترین های دنیا

الماس سیاه

الماسی سیاه به نام «انیگما» با بیش از ۵هزار قیراط، یکی از خاص‌ترین الماس‌های جهان است؛ و موضوعی که این جواهر قیمتی را منحصربه‌فرد کرده، علاوه بر رنگ، نامشخص‌بودن منشأ آن است. برخی می‌گویند این الماس سیاه، از برخورد ۲ شهاب‌سنگ در فضا تشکیل شده و در دل معادن الماس زمین جای نداشته است.

خاص‌ترین الماس‌های جهان | گنج تهران در میان درخشان ترین های دنیا

دریای نور

دریای نور، یکی از معروف‌ترین الماس‌های دنیاست؛ این الماس ۱۸۲ قیراطی، بزرگترین الماس صورتی دنیاست و ماجرای تاریخی دور و درازی دارد. این الماس، توسط نادرشاه از هند به ایران آورده شد و یکی از جواهرات رسمی شاهان قاجار بوده است. در زمان قتحعلی شاه، نام این شاه قاجار بر روی آن حک شد که هرچند قیمت آن را پایین آورد، اما ارزش تاریخی به آن داد. دریای نور، یک الماس دوقلو به نام کوه نور دارد که در تاج ملکه انگلیس قرار گرفت.

خاص‌ترین الماس‌های جهان | گنج تهران در میان درخشان ترین های دنیا

کوه نور

الماس کوه نور، حالا یکی از سنگین‌ترین الماس‌های دنیا نیست، اما بی‌شک، یکی از زیباترین آنهاست. این جواهر قیمتی در قرن ۱۷میلادی، در هندوستان کشف شد و آنقدر در دست پادشاهان چرخید و جرخید که حالا جزء گنجینه‌های کشور بریتانیاست. یکی از پادشاهانی که این جواهر زیبا را تصاحب کرد، نادشاه افشار بود که آن را به ایران آورد.

خاص‌ترین الماس‌های جهان | گنج تهران در میان درخشان ترین های دنیا

الماس امید

یکی دیگر از الماس‌های ویژه جهان، الماس امید است، اما چیزی که این الماس آبی‌رنگ را ویژه کرده، نه رنگ، نه اندازه و نه قیمت آن است. بدیمنی این الماس برای صاحب آن، در روزگاری در صدر اخبار جهان قرار گرفت؛ تصادف پسر نوجوان خانواده، جدایی صاحب الماس امید از همسرش، خودکشی دخترش و دیوانگی خودش، نمونه‌هایی از این بدشانسی بود. این الماس زیبا حالا در موزه‌ای در کشور آمریکا قرار دارد.

خاص‌ترین الماس‌های جهان | گنج تهران در میان درخشان ترین های دنیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا